Siskoni päätti tilata meille hesarin kuukaudeksi, vaikka se tulee meille kouluunkin. Mutta ainakin nyt mulla on ollut aikaa lukea sitä enemmän, ja olen tavattoman ihastunut HS mielipidekirjoituksiin! Sieltä löytää nimittäin aivan mahtavia ajatuksia. Ei siis, etten itse koskaan keksisi omia ajatuksiani, mutta sieltä löytyy monenlaisia ( okei, ei oikeasti sillä suurin osa mielipidekirjoituksista käsittelee joko sairaanhoitajien palkkoja tai sitten ilmaston lämpenemistä ) mielipiteitä ja viime viikolta mun silmään osui muutama. Yksi niistä käsitteli ilmaston lämpenemistä kuluttajan näkökulmasta.

Kirjoittaja Mikko Martela oli sitä mieltä, että kuluttajat eivät pysty ratkaisemaan ympäristö- ja ilmasto-ongelmia. Koko ilmaston lämpenemistä on ikään kuin tehty muoti-ilmiö ja siten on muodikasta ostaa hypridiauto ja talo, joka on ympäristöystävällinen. Nykyään voi jo myydä mitä tahansa, kunhan mainitsee sanan ilmaston lämpenemisestä. En toki väheksy hyvää ajatusta pelastaa maailma ostamalla uusi ympäristöystävällisempi, mutta useat ihmiset eivät huomaa, että miten hyvin markkinoijat käyttävät tätä uutta muoti-ilmiötä hyväksi. Muovipusseista on tehty uusi "piru" joten vaate- ja laukkumerkit suunnittelevat uusia laukkuja, joilla korvataan muovipussit. Hyvä esimerkki on Anya Hindmarch suunnittelema laukku " I'm not a plastic bag"

339143_804.jpg
Mutta tästäkin laukusta joutuu pulittamaan useamman euron. Mutta julkkikset käyttävät tätä ja se on IN.

Toinen kirjoitus oli sitten viikonloppuna lehdessä. HS 14.10. kirjoitti J.P. Roos globalisaatiosta ja Kiina-ilmiöstä. Hän oli sitä mieltä, että vaikka luullaan, että sitä vastaan ei voida taistella, niin se ei ole ihan totta. Nimittäin samalla kun suomalaiset tehtaat siirtyvät halpoihin maihin Aasiaan, suomalaisten pitäisi vähentää halpojen kiinalaistuotteiden ostamista. Meidän pitäisi ostaa kotimaisia tai Euroopassa pitkälle käsityönä tehtyjä tuotteita, joissa on käytetty mahdollisimman paljon paljon kierrätysmateriaaleja. Eli periaatteessa pitäisi ostaa kakkein kalleinta. Laatuhan maksaa, ja kun ostetaan kalliita ja laadukkaita tuotteita, niin kulutus laskisi mikä olisi paras vaihtoehto ilmasto-ongelmienkin kannalta. Viime viikolla hesari julkaisi myös listan Helsingin keskustasta löytyvien putiikkien listan, joita pitävät suomalaiset suunnitelijat. Tukekaamme suomalaista käsityötä tai kohta ollaan kaikki työttömiä.

Okei, tossa oli nyt hyvä suunnitelma miten pelastaa edes osa maailmasta, mutta tostakin voisi olla montaa mieltä. Ihmiset ovat kuitenkin loppupelissä itsekkäitä, raha-ahneita ja syntisiä paskiaisia kunnes toisin todistetaan, eli kaikkia ihmisiä olisi mahdotonta saada mukaan. Varsinkin kun nyky-yhteiskunnassamme suositaan suurta kulutusta, mitä enemmän - sitä parempi. Muoti vaihtuu jatkuvasti ja halpoja HM-vaatteita löytyy minunkin kaapista. Vaatteet, koneet ja jopa kirjat hajoavat selvästi nopeammin kuin vuosikymmeniä sitten. Ja se on tietenkin vaan plussaa markkinoijille, jotka myy enemmän ja enemmän, ihmiset kuluttaa enemmän ja enemmän ja kaatopaikat täyttyy. Ulkonäkökeskeinen kulttuurimme vääristää maailmankuvamme, housumme täyttyvät roskaruuan täyttämistä lihavista vatsoistamme ja siinä sivussa valitamme miten kaikki on huonosti. Ei ole tarpeeksi palkkaa, työ on stressaavaa, ihmissuhteet hajoaa käsiin ja onnellisuutta tavoittelee jokainen kuin kuuta taivaalta.

Mutta miten asiat toimii käytännössä, miten pysäyttää jatkuva kulutuksen kasvu ja miten laittaa ihmisten arvomaailma uusiksi? Siinä vasta ongelma.

http://www.kiseleffintalo.fi/index.html <--- Aleksanterinkatu 28 ja Unioninkatu 27, Helsinki - löytyy monia suomalaisia tuotteita :)

339143_11803.jpg
339143_9545.jpg
339143_8736.jpg

Kuvien tuotteet löytyy Kiseleffintalosta.